گام دوم نشستهای تخصصی درام شناسی فردا با خوانش نمایشنامه "خانهی مفت" به نویسندگی لندفورد ویلسونو ترجمه و کارگردانی معین محبعلیان دنبال میشود.
به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی مشهد تئاتر" این نمایشنامه فردا ساعت 19 در کارگاه تئاتر شمایل خوانش میشود و با حضور حسین وحدتی، عضو کانون منتقدان تئاتر مشهد مورد نقد و بررسی قرار میگیرد.
در این خوانش نمایشنامه، فاطمه توانا و محسن محمدی به عنوان خوانشگر و مهدی سجادیان به عنوان اکتخوان فعالیت میکنند.
[url=http://pcobux.pcomoney.com/?r=mj2013][img]http://pcobux.pcomoney.com/includes/img/120x240.gif[/img][/url]
اجرای نمایش "داستان باغ وحش" از امروز
به نقل از "پایگاه اطلاع رسانی مشهد تئاتر" نمایش "داستان باغ وحش" به نویسندگی ادوارد آلبی و کارگردانی عباس رثایی از امروز تا 15آذرماه (ساعت 19) در سالن نمایش حوزه هنری خراسان رضوی واقع در بلوار هاشمیه (هاشمیه 20 و 22) بهروی صحنه خواهد رفت.
این نمایش که کاری از گروه تئاتر پدرام است، در آبان ماه در تالار بهار به روی صحنه رفت ومورد توجه قرار گرفت.
در این نمایش عباس رثایی و جواد غفور منش بازی میکنند و سید محسن مصطفیزاده، و زهرا صابریان به عنوان مشاور کارگردان و ارمین ترابی و مریم شفیق پور به عنوان دستیار کارگردان در این نمایش فعالیت می کنند.
گفتنی است؛ چند نقد و نظر و تحلیل درباره نمایشنامه ادوارد آلبی و نیز نمایش "داستان باغ وحش" به کارگردانی عباس رثایی در آرشیو آبان 82 "مشهد تئاتر" وجود دارد.
[url=http://pcobux.pcomoney.com/?r=mj2013][img]http://pcobux.pcomoney.com/includes/img/120x240.gif[/img][/url]
4 فرزند 4 سردار شهید به تماشای نمایش "92 درصد زندگی" رفتند
فرزندان سرداران شهید مشهد در شب دوم میهمان گروه تئاتر هامش بودند و از نمایش " 92 درصد زندگی" به نویسندگی و کارگردانی عباس جانفدا تماشا کردند.
به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی مشهد تئاتر" فرزندان سه سردار شهید شوشتری، رستمی و رضوی به همراه مرتضی نظر نژاد پسر شهید بابا نظر به سالن اصلی تئاتر شهر مشهد آمدند و به تماشای داستان زندگی و نیز رشادت های یکی از سرداران تاثیر گذار 8 سال جنگ تحمیلی بودند.
همچنین آنها بعد از نمایش گفتگوی صمیمی با عوامل و اعضای گروه نمایش"92 درصد زندگی " داشتند و بر این اعتقاد بودند که تا کنون زندگی این شهید را از این زاویه ندیده بودند.
آن ها در پایان از تمام نهادهای فرهنگی و هنری استان خواستند تا از این گونه نمایش ها که به شناختن بیشتر سرداران ملی شهر مشهد می پردازد، حمایت کنند.
گفتنی است؛ از این نمایش که تا هشتم آذرمان میزبان علاقه مندان تئاتر می باشد، تاکنون هنرمندان تئاتر و تلویزیون مشهد چون شاپور مهاجر، رسول زاده، حمید رضا سهیلی، رضا ازاد، حسین طاهری و علی روحی دیدند کردند و سید سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به همراهش معاونانش در جشنواره تئاتر استانی امسال به تماشای این نمایش نشسته است.
[url=http://pcobux.pcomoney.com/?r=mj2013][img]http://pcobux.pcomoney.com/includes/img/120x240.gif[/img][/url]اجرای نمایش نود و دورصد زندگی به نویسندگی و کارگردانی عباس جانفدا از تاریخ 92/8/26 لغایت 92/9/8 در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر مشهد به روی صحنه می رود .
این نمایش روایتگرسردار شهید حاج محمد حسن نظرنژاد (بابانظر)، فرمانده عملیات لشکر 5 نصر و قرارگاه ثامن الائمه (ع) در سال 1375 به شهادت رسید است.
نود و دو درصد زندگی پیش از این دربخش جنبی بیست و سومین جشنواره تئاتر استانی «رضوان» و نیز جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه اجرا شده است و با بازی خوب محمد تقی نژاد، احمد طاهونچی، زهره مرادی، مهشید شریفی، مجتبی احمدی، یاشار یزدانی، شیده یزدانی و غلام رضا جهان پا در نقش شهید بابا نظر همراه است و همچنین مجتبی احمدی دستیار کارگردان ، میثم نویریان طراح صحنه ، محبوبه سلطانی طراح لباس ، محمود کریمی طراح نور ، مبین عطاری مدیر صحنه ومهدی حسنی آهنگساز ، مرتضی روحی نوازنده کیبورد ، رضا شجاعی نوازنده فلوت ، مبین عطاری نوازنده دف ، مصطفی کریم زاده نوازنده دوتار و حسین قصابیان بعنوان صدابردار این نمایش را همراهی می نمایند .
سیروس مقدم از ساخت سری سوم سریال «پایتخت» در تهران، شمال کشور و ترکیه خبر داد و گفت: با اکبر عبدی به عنوان یکی از بازیگران اصلی سریال قرارداد بستهایم.
-به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، سیروس مقدم در حاشیه نشست پرسش و پاسخ عوامل سریال بچه های نسبتا بد با نمایندگان رسانه های جمعی، در پاسخ به خبرنگار فارس درباره ساخت سری سوم سریال «پایتخت» برای نوروز 93 گفت: فیلمنامه این سریال در حال حاضر توسط محسن تنابنده، خشایار الوند و حسن وارسته که ترکیبی از فیلمنامه نویسان سری اول و دوم پایتخت هستند آغاز شده است.
وی ادامه داد: با اکبر عبدی به عنوان اولین بازیگر این سریال و همچنین یکی از نقش های اصلی که به کار اضافه شده است، قرارداد بسته ایم. البته در این سری بازیگران سری قبل نیز همه حضور دارند. حتی از دوقلوها که در سوئد زندگی می کنند نیز درخواست کرده ایم که برای حضور در سری سوم پایتخت به تهران بیایند.
وی اظهارداشت: طی 7 تا 10 روز آینده سریال را کلید می زنیم. تصویربرداری سریال در تهران آغاز می شود، بخشی از آن نیز در شمال کشور انجام می شود و کار در ترکیه به پایان می رسد.
[url=http://pcobux.pcomoney.com/?r=mj2013][img]http://pcobux.pcomoney.com/includes/img/120x240.gif[/img][/url]
جیغی که می توانست بنفش باشد
نگاهی به نمایش "جیغ بنفش" به کارگردانی سعید صبوری
مشهد تئاتر- حسین صابری
نمايش«جيغ بنفش» بهکارگردانی سعید صبوری مدتی پیش بر روی صحنه تماشاخانه اشراق اجرا شد و حسین صابری از منتقدان و پژوهشگران تئاتر استان این یاداشت را به "مشهد تئاتر" ارسال کرد که به خاطر انتشار دیرهنگام هفته نامه تازه تاسیس "اینک امروز" دیر تر معرض دیدتان قرار گرفت وگرنه نویسنده در زمان اجرا نقد خود را ارائه کرده بود.
شاید وقتی برای اولین بار هوشنگ ایرانی (شاعر و نقاش معاصر 1304-1352) دست به ساخت واژه ترکیبی «جیغ بنفش» در شعری با عنوان "کبود " زد هیچ گاه فکر نمیکرد که این اصطلاح هم مایه شهرتش شود و هم مایه سرکوفت خوردن از شاعران سنت گرایی که چشم دیدن شعر مدرن و موج نو شاعری را نداشتند. این واژه نامانوس بهتآور، گرچه به تعبیری فقط ترسیمگر فریادهایی برخاسته از دیوارهی غاری بود که در ذهن شاعر به رنگ کبود دیده شده بود. اما در آن زمان- فریادی بود برای ایجاد ساختارهایی نوین و زنگ آغازی برای تغییراتی مهم به حساب آمد. تغییراتی که در برههای از زندگی و حتی در برهههایی از یک فعالیت، روی دادنش لاجرم مینماید. این تغییر حتی میتواند در یک اجرای نمایش هم دیده شود. اجرایی متفاوت با هر آنچه تاکنون کار شده است آنهم با تفاوتی همه جانبه و فراگیر و مخاطب پسند.
پس عبارت "جیغ بنفش" که امروزه با گذشت چهار دهه، بیشتر به عنوان اصطلاحی برای نشاندادن کیفیت و شدت یک فریاد مورد استفاده قرار میگیرد، تنها یک فریاد بلند گوشخراش نیست بلکه در لایههای درونی میتوان از آن به عنوان نقطه آغازی برای تغییر، برای نو خواهی و نوگرایی و گاه برای بیان حتی یک اعتراض یاد کرد. با این مقدمه به بررسی نمایشی میپردازیم که دارای همین عنوان است و برای آنان که برای عناوین نمایشها احترام و ارادتی خاص قائلند، توقع زیادی نیست اگر انتظار دیدن نمایشی داشته باشند که با معیارها و مصادیق نزدیک به لایههای درونی "جیغ بنفش" همسو و نزدیک باشد. نمایشی متفاوت و جذاب. جیغ بنفش ِ سعید صبوری دارای خط قصه سادهای است. روایتی است از اتقاقی مبهم که ساعت 10 در پشت چراغ قرمز چهارراهی روی داده است و اکنون سه دختر و دو پسر به عنوان شاهدانی دربند، به نقل موقعیتی این ماجرا میپردازند. ماجرایی که آگاهانه یا ناآگاهانه در آن گرههایی افکنده میشود تا مانند یک اثر نمایشی قوی بتواند در نگهداشت مخاطب تا پایان نمایش موفق عمل کند. نمایشنامه "جیغ بنفش" اساساً داستانپرداز نیست بلکه بیشتر با مفاهیم سر و کار دارد، مفاهیمی که در فاصله تصمیم تا مرگ، یک به یک معنا پیدا میکنند و به بیان دغدغههای چون تنهایی، نفرت، رهایی، خستگی، بیهودگی، عشق ، گریز و نهایتا مرگ میپردازند. اما این مفاهیم توسط واژهها به درستی نقاشی نمیشوند و نمیتوانند تصویری روشن از شخصیتها، علل درگیری آنان باهم و چرایی دربند بودنشان را در ذهن مخاطب ترسیم کند و نهایت اینکه در تشریح شاکلهای معین از اتفاقها و ارتباطهای معنادار و منطقی بین شخصیتها و کنشها و کششهای مرتبط با آن، آنگونه که میبایست موفق عمل نمیکند. بیاغراق نیست اگر بگوییم آنچه در جیغ بنفش وجود دارد ته مایههایی – هرچند مختصر- از نمایش ابزورد است. فضای غیر متعارف وغیرمعمول، تکرارهای واژگانی، خودبازیهای ایستا (بدون میزان سن) که صرفا مبتنی بر دیالوگ است،در هم ریختگیهای کنشی، سردرگمی شخصیتها و نهایتا پایانی که خوش نیست، علائم و نشانگانی جزئی از نمایشهای ابزورد است که در جیغ بنفش ردپاهایی کمرنگ از آن دیده میشود.
جیغ بنفش" صبوری که این روزها در سالن اشراق به صحنه رفته است، میتوانست به مانند جیغ بنفش هوشنگ ایرانی متفاوت و تاثیرگذار باشد، اما به نظر میرسد ساختار نچندان محکم متن (که از آن رنج میبرد)، طراحی صحنه محصورکننده (و البته متناسب با ایده کارگردان) که فرصت بازیهای فزیکال را از بازیگران گرفته و آنان، صرفا با بهرهگیری از توانمندی خوبی که در بیان دارند نمایش را پیش میبرند، تاریکیهای کسلکننده و غیرضروری صحنه، افکتهای طولانی (بویژه افکتهای مربوط به کافینت یا همان کلوپ) و موسیقیهایی که (گاه به لحاظ بلند بودن صدای آن) بر بیان بازیگران سوار شده و موجب گریز ذهن تماشاگر از درک مفاهیم کلامی نمایش میگردد، از جمله عواملی است که راه را بر تبدیلشدن این نمایش به اثری دلنشینتر و ماندگارتر میبندد و آنرا در سطح تئاتری شبه تجربی نگه میدارد.
سعید صبوری با اجرای این نمایش (براساس پیشینهای که در بروشور نمایش آمده است) به ششمین تجربه خود در مقام کارگردانی دست زده است و بیتردید جسارت، جوانی و پرکاری او نشان میدهد که دارای ایدهها و نگرشهای خاصی است که درصدد است با زبان تئاتر آنرا به مخاطبینش انتقال دهد. بنابراین به نظر میرسد لازمه تداوم موفقیت در مقام کارگردانی، داشتن وسواس بیشتر در انتخاب متنهایی قویتر و حرفهایتر است تا با استفاده از بازیهای خوب و روان بازیگران گروهش و با بهرهگیری از تجربیات ارزشمند وذهن خلاق و ایده پردازش، بتواند دست به تولید آثاری متفاوت و ماندگار زده و سبد تجربیاتش را از ستارههای درخشانِ موفقیت آکنده سازد که بیتردید، دور نیست آن روزها.
[url=http://pcobux.pcomoney.com/?r=mj2013][img]http://pcobux.pcomoney.com/includes/img/120x240.gif[/img][/url]
پسر شهید بابانظر
میهمان اولین شب اجرای نمایش "92درصد زندگی"
محمد جواد آبجوشک- پسر شهید بابانظر میهمان ویژه نمایش "92درصد زندگی" در اولین اجرای خود را در تئاتر شهر مشهد، بود.
به گزارش مشهد تئاتر، شب گذشته اولین اجرای "92درصد زندگی" به نویسندگی و کارگردانی عباس جانفدا در تالار اصلی با حضور خبرنگاران و عکاسان اجراشد.
موضوع این نمایش دفاع مقدس است که در آن، فرازهایی از زندگی سردار شهید حاج محمدحسن نظرنژاد معروف به بابانظر، روایت میشود. شهید بابانظر فرمانده عملیات لشکر 5 نصر و قرارگاه ثامنالائمه(ع) بود که در سال1375بر اثر تنگی نفس و ایست قلبی در ارتفاعات اشنویه کردستان به دلیل جراحات و آسیبهایی که در هشت سال دفاعمقدس دیده بود به شهادت رسید.
در این نمایش محمد تقینژاد، احمد طاهونچی، زهره مرادی، مهشید شریفی، مجتبی احمدی، یاشار یزدانی، شیده یزدانی و غلامرضا جهانپا بازی میکنند.
امشب؛ «92درصد زندگی» برای خبرنگاران
نمایش «92درصد زندگی»نویسندگی و کارگردانی عباس جانفدا کهاز تولیدات حوزه هنری خراسان رضوی است از امشب در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر مشهد به روی صحنه میرود.
به گزارش مشهد تئاتر،این نمایش در نخستین اجرا، امروز 26آبان ویژه خبرنگاران و عکاسان به روی صحنه میرود.
همچنین علاقهمندان به تئاتر میتوانند هر شب ساعت 19 تا هشتم آذر در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر مشهد واقع در مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا(ع) به تماشای نمایش «92درصد زندگی» بروند.
تاریخ نشست نقد و بررسی این نمایش توسط کانون منتقدان تئاتر برگزار میشود که بزودی اعلام خواهد شد.
[url=http://pcobux.pcomoney.com/?r=mj2013][img]http://pcobux.pcomoney.com/includes/img/120x240.gif[/img][/url]
7سینما به نقل از بانی فیلم:ظاهرا ماموریت این گروه فرانسوی ساخت مستندهایی از فیلم های پرافتخار سینمای جهان بوده و به همین دلیل در سفرشان به ایران با دست اندركاران فیلم «جدایی نادر سیمین» به گفت و گو نشستند. این مستند سازان حدود یك ماه قبل در تهران بودند و با اصغر فرهادی، لیلا حاتمی، پیمان معادی، شهاب حسینی و ساره بیات درباره مراحل ساخت این فیلم صحبت كردند. نكته جالب اینجاست كه این گروه فرانسوی قصد داشتند در لوكیشن های اصلی «جدایی نادر از سیمین» این مستند را تصویر برداری كنند كه ظاهرا به دلیل تخریب لوكیشن خانه سیمین و نادر نتوانستد در این مكان حضور پیدا كنند. اما ظاهرا در لوكیشن های دیگر فیلم فرهادی تصویربرداری كردند. «جدایی نادر ازسیمین» دوسال قبل موفق شد جوایزی چون اسكار بهترین فیلم خارجی، گلدن گلوب، سزار، خرس طلای بهترین فیلم و ... را از آن خود كند.
[url=http://pcobux.pcomoney.com/?r=mj2013][img]http://pcobux.pcomoney.com/includes/img/120x240.gif[/img][/url]